Des de l'Escola Santa Fe de Medinyà, comparteixen amb el grup a+a+ Banyoles un "armari de jocs" que s'ha convertit en el desig de tots. Us mostrem una part de l'experiència. Si esteu voleu saber-ne més haureu d'assistir al Taller que oferiran durant les VIII JORNADES a+a+ que tindran lloc a l'Escola Marinada a El Masnou el proper 5 de maig.
VA DE JOCS?
Des
de la prehistòria, els éssers humans han jugat. Primer, jugaven per a imitar
als adults i aconseguir la supervivència però amb el sedentarisme, les
activitats lúdiques es van convertir en una manera de passar el temps que van
ajudar a fer avançar la societat. Així doncs, els jocs i les matemàtiques van
estar íntimament lligats fins al segle XIX, quan l’escola va fer desaparèixer
la matemàtica recreativa i, com per art de màgia, va convertir els originals
reptes de Fibonacci, Pascal o Fermat en tediosos exercicis repetitius i sense
cap mena de context. Per altra banda, però, el nostre currículum fa referència
als jocs com a activitats per al desenvolupament integral dels nens i nenes, ja
que requereixen tota una sèrie d’habilitats que afavoriran i desenvoluparan la
capacitat de raonament lògic-matemàtic a més de despertar l’interès pels
continguts matemàtics en els infants.
Ara bé,
s’hi val tot a l’hora de gamificar una classe? A l’escola Santa Fe hem
establert que tenim dues maneres de procedir amb els jocs: a través de la tarda
de jocs i amb la introducció dels jocs dins les àrees.
Tarda de jocs
En
aquesta tarda de jocs (no només matemàtics), l’objectiu és practicar continguts
matemàtics, lingüístics o relacionats amb el coneixement del medi així com també
les habilitats socials i relacionals dels nostres alumnes. Davant d’alguns
jocs, alumnes que normalment tenen dificultats a l’hora de seguir una classe
ordinària, poden ser brillants i això contribueix en millorar la seva
autoestima i seguretat a l’escola.
Jocs dins les àrees
Quan
introduïm els jocs dins les àrees el que volem és reforçar o consolidar algun
contingut concret del currículum, diversificar les propostes didàctiques a
l’entorn d’un mateix tema o contingut, avaluar la capacitat de resoldre un
problema (a la nostra escola es diuen buscasolucions),... És a dir, el que
busquem normalment és connectar la matemàtica amb l’entorn i simular situacions
de la vida diària on diverses respostes són possibles. A més, el joc ens permet
treballar i desenvolupar aquestes estratègies de resolució de buscasolucions
des de ben petits i baixant el nivell de resistència cap a l’aprenentatge.
Com hem triat els jocs
Al principi, no vam ser més estrictes que el que
ens marcava un pressupost més aviat baix a l’hora de fer-nos amb alguns jocs.
Va ser en el moment en què vam decidir que volíem fer unes matemàtiques molt
més competencials quan vam veure que era impossible aconseguir-ho sense introduir
el joc. I aquí va començar la recerca: vam visitar botigues, vam mirar webs,
vam anar a jornades, vam trucar al centre de recursos... i ens vam convertir en
regatejadors, comparadors de preus i compradors compulsius!
Com hem classificat els jocs
Doncs
aquí surt l’ARMARI! Teníem uns armaris antics, destinats a ser laboratori (amb
piques que no funcionaven) i vam decidir que aprofitaríem tot aquell espai. I
com els classificaríem? Doncs buscaríem una manera ben senzilla: un primer
armari seria de mesura, un segon d’espai i forma, un altre de numeració i
càlcul i, finalment, un de lògica, estadística i atzar. Això va comportar haver
de fer una fitxa de classificació on els mestres poguessin accedir fàcilment.
I com s’ha comunicat als mestres?
Doncs
bé, un divendres al mes, a l’hora d’exclusiva, els i les mestres de l’escola
Santa Fe juguem. Els que dominen més el joc, ensenyen a la resta com es juga,
quins problemes es poden trobar, quins objectius es volen aconseguir amb el
joc... Però a més, sempre surten noves idees, problemes que podem resoldre
entre tots i, el més important, ajuda també a cohesionar el grup de mestres.
Marissa Mitjà i Farrerós
Jordi Roura i Canet